Warning: An unexpected file (litespeed.php) was found, possible malware! File: /home/asiaedu/public_html/wp-content/plugins/beaver-builder-lite-version/extensions/fl-builder-cache-helper/plugins/litespeed.php in /home/asiaedu/public_html/wp-content/plugins/beaver-builder-lite-version/extensions/fl-builder-cache-helper/classes/class-fl-builder-cache-helper.php on line 175
روند مذاکرات صلح در افغانستان و تاثیرات آن در منطقه

روند مذاکرات صلح در افغانستان و تاثیرات آن در منطقه

پوهنحی حقوق و علوم سیاسی مؤسسه تحصیلات عالی آسیا با هدف بررسی چشم انداز صلح در افغانستان و مطالعه پیامدهای آن در سطوح ملی و منطفه ای و با هدف حمایت از دانشجویان برای سهمگیری در رشد و انکشاف جامعه در عرصه های علمی و اجتماعی، کنفرانس مطبوعاتی را با ابتکار دانشجوی پرتلاش خانم حلیمه «پژواک» محصل سمستر اول پوهنحی حقوق و علوم سیاسی بتاریخ 1399/05/03 با حضور استادان پوهنتون، نماینده مقام محترم ولایت، فعالان جامعه مدنی، رسانه ها و محصلین برگزار نمود.
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس مطبوعاتی که با همکاری شبکه جامعه مدنی برگزار شد، ابتدا جناب پوهندوی عبدالرحمن «منصوری» رئیس مؤسسه تحصیلات عالی آسیا ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و تمجید از ابتکار و خلاقیت های محصلان و همکاری شبکه جامعه مدنی، در باب اهمیت صلح و چالش های فراروی افغانستان در حصول به این مهم به ایراد سخن پرداختند. در ادامه هریک از اعضاء پنل به ترتیب ذیل موضوع «روند مذاکرات صلح در افغانستان و تاثیرات آن در منطقه» مورد بررسی و واکاوی قرار دادند.
1. محترم پوهنمل دکتر علی اصغر مدبر «الهی» استاد پوهنحی حقوق و علوم سیاسی، در زمینه مذاکرات صلح با طالبان و نقش آن در چارچوب نظام حقوق بین الملل به ایراد سخن پرداخته و در زمینه مبانی مشروعیت صلح و تفاوت آن با مصالحه و مهمترین چالش های موجود در مذاکرات صلح مورد مداقه قرار دادند.
2. محترم پوهنیار وحید احمد «وهابزاده» استاد پوهنحی اقتصاد و مدیریت، پیامدهای اقتصادی صلح در افغانستان و منطقه را مورد مطالعه قرار داده و به رابطه صلح با توسعه اقتصادی کشور و در نتیجه همبستگی اقتصادی در سطح منطقه پرداختند.
3. محترم دکتور عبدالملک «وحیدی» استاد پوهنحی حقوق و علوم سیاسی، در باب حقوق قربانیان جنگ در پروسه صلح به ایراد سخن پرداخته و چهار فرضیه قابل مطالعه را در زمینه مورد مطلعه و واکاوی قرار دادند.
4. محترم شکیب «پردیس» رئیس سازمان بشردوستان، در زمینه نقش جامعه مدنی در پروسه صلح و لزوم حضور نمایندگان جامعه مدنی در مذاکرات صلح به ایراد سخن پرداختند.
در پایان این کنفرانس مطبوعاتی با پاسخ به سوالات اشتراک کنندگان و مصاحبه با رسانه های حاضر در کنفرانس و با دعائیه اختتام یافت.

Leave Comment

Your email address will not be published.